Ringkøbing-Skjerns turismeindsats bliver bemærket

Region Midtjylland uddeler endnu engang TurismeVÆKSTprisen til et firma eller person, der har fremmet turismen i regionen. Ringkøbing-Skjern Kommune er repræsenteret med ikke mindre end seks ud af de 33 kandidater.

Skjern Å er blot én af mange attraktioner, der lokker folk til Ringkøbing-Skjern Kommune.

Skjern Å er blot én af mange attraktioner, der lokker folk til Ringkøbing-Skjern Kommune. Foto: Mikkel Østergaard, Scanpix.dk

Af Jon Tolstrup Jensen, 30. september 2014

For tredje år i træk bliver TurismeVÆKSTprisen uddelt til et initiativ, der har gjort noget specielt for turismen i region Midtjylland. 29. september blev det offentliggjort, at Ringkøbing-Skjern Kommune havde seks nominerede kandidater indenfor kommunens grænser.

Det er ikke tal, som er gået forbi næstformanden for Økonomi- og Erhvervsudvalget, Kristian Andersen, Konservative, der tilskriver udviklingen hårdt arbejde fra både foreninger, frivillige og kommunen.

”Vi kan være stolte af, at vi har mange, der er indstillet til prisen til turismeVÆKSTprisen. Jeg tager det som et udtryk for, at der er mange ildsjæle, der er engageret i turismen og kommunen. De er med til at fastholde og udvikle turismen i kommunen,” siger Kristian Andersen.

Udviklingen skal styrkes
Den mange årige udvikling på turistområdet skyldes ikke blot sommerhusudlejninger til tyskere, nordmænd og danskere, men også en nytænkning af hele kommunens turistplan. Det er især aktive aktiviteter, som den nye WOW-Park, der er et aktivt tilbud til eventyrlystne gæster. Derudover er der både mulighed for vandaktiviteter på Skjern Å, whiskeysmagning hos Stauning Whiskey eller et besøg hos økogårdene Skjern Enge.

Hos Ringkøbing-Skjern Kommune har de taget skridtet videre og lavet en vision, der hedder ’Naturens rige’, der skal brande og sælge kommunen til udlandet.

”Det er ofte fjorden, Vesterhavet og Skjern Å, der markedsføres . Aktiviteterne lokker folk til området, men vores lokale råvarer lokker også folk til området. Gårdbutikker og autentiske med økolandbrug. Det er helhedsoplevelsen, vi giver i kommunen, der gør os specielle,” uddyber Kristian Andersen.

Det handler dog om ikke at hvile på laurbærrene. Derfor er der også planer om, at investeringerne i turisme skal fortsætte. Økonomi- og Erhvervsudvalget har allerede forhandlet budgettet for de næste år.

”Jeg kan ikke huske beløbene,  men vi tilfører penge til turismedelen hvert år. I det nye budget har vi afsat 40 millioner kroner til at promovere og hjælpe det lokale erhvervsliv. Dermed ikke sagt, at alle penge går til turisme, men en del går til en stadig udvikling af turismen,” afslutter Kristian Andersen.